tisdag 29 november 2011

Projekt mellangruppen

Efter våra reflektioner tillsammans har vi sett att barnen pratar om att larven bor i en grotta, när vi ställt frågor och utmanat barnen vidare i detta så tror vi barnen pratar om själva puppan, en pojke berättade att det måste vara mörkt och varmt för att larven ska kunna bli en fjäril ungefär som i en grotta. Efter reflektioner tillsammans med barnen så har det fått börja göra en puppa eller kokong som det också heter där deras larv ska bo så det kan bli en fjäril.



fredag 18 november 2011

Projekt mellangruppen

Efter att vi intervjuat barnen och fått ta del av deras tankar kring de olika djuren som de valt fick de avbilda sitt valda djur i lera. Vi utmanade barnen att verkligen titta och studera bilderna vi hade tagit på djuren, att masken har väldigt mycket ränder på sin långa kropp och hur håret på larvens huvud ser ut. Här kommer lite bilder på de fantastiska djur barnen skapat. Vi kommer att gå vidare med att barnen ska få visa deras teorier om de olika djuren t.ex. hur en larv kan bli en fjäril.



tisdag 8 november 2011

Projekt mellangruppen

Vi pedagoger bestämde att projektet i år skulle vara inriktat på naturvetenskap. I läroplanen står att barnen skall utveckla förståelse för naturvetenskap och samband med naturen, liksom sitt kunnande om växter och djur samt utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
I och med detta val så dukade vi upp ett "smörgåsbord" av material, olika småkryp, frukter och blandade växter. Barnen fick utforska materialet och vi pedagager försökte se vad barnen var intresserade av.



Vi såg snabbt att barnen hade kunskap och erfarenhet av småkryp men också att det fanns många frågor och funderingar kring småkrypens liv. 
I vår inventering av projektet har vi besökt skogen för att se var vi kan hitta djur.


Plockat in material från skogen,  gjort ett akvarium med växter och djur samt gjort en naturtavla. Naturtavlan skall få följa med i projektets gång och växa fram allt eftersom med barns ritningar och funderingar.



Här kommer ett askplock utifrån intervjuer som vi gjort med barnen:

Är larven alltid hårig?
- Nä det försvinner när den blir en fjäril.
- Det är alltid kvar. Den blir en fjäril. Fjärilar har ju inget hår.
- Nä den har hår på hösten inte på sommaren. Det är först en larv sen en daggmask, på sommren är den alltid en daggmask. När han sen stiger upp då kommer han att vilja flyga runt och då blir han en fjäril.
Hur kan håret bara försvinna?
- Det kommer vingar först och sen kommer färgerna och då åker håret bort.
- Det har bara farit bort.Han blir en fjäril på vintern och han har vingar som en fågel.

Hur gör maskarna när dom rör sig?
- Dom bara rör på sig, dom har inga ögon och ingen mun.
- Dom har ben under sig .... neej jag vet inte hur dom rör sig... dom blir långa och far
- Dom kan fara medans dom gör sig långa 
Hur hittar maskarna hem i jorden?
- Dom måste ha ögon och mun annars hittar dom inte... men dom har inte det.
Vad äter masken?
- Den äter bara jord, dom gör bajs av jord och pink kastar dom i vattnet.
- Dom kan äta godis man kan ge dom mat....dom äter ingenting för dom har ju ingen mun.