tisdag 1 februari 2011

Äldsta gruppen

PROJEKT MED ÄLDSTA GRUPPEN V.4
Innan jullovet så gjorde barnen sina vägar i lera. Barnen tyckte det var roligt att jobba med lera. Vi bestämde oss för att fortsätta utmana barnen i lera. Barnen fick ta ned sina husfoton och avbilda dessa i lera.
Vägarna till våra hus. Som vi gjorde innan jullovet. Leran är kladdig. Barnen skrattar förtjust.




XXXX: - Det här är släpet, Renaulten och Volvon. Huset, skorstenen, garaget och ytterdörren. En liten skål med vatten och ägg. Vi har fått ägg av grannen.



Ida: - Jag har gjort mitt hus med ett bord. Jag har gjort en skål till mitt bord. Och ett fågelbo.

Felicia: - En topp, mitt hus, mitt rum är nere. Här går gränsen, köket. Här är sovsängen. Kattspår och maten. Den blev ganska fin.





Alma: - Här är taket, dörren. Här börjar bilvägen. Köket, mitt hus får inte bli kletigt!
Elina: - Ditt hus är redan kletigt.
Alma: - Toppen (taket) som är hårt. Hobbe som har bajsat och en sten och en skål och maten.




Elina: - Jag har gjort mitt hus. Här är vägarna. En anka. Här bor mamma. Här bor farmor. Här bor Karin, Markus och Sigge (i Stockholm). Inte så nära pappa. Mormor bor här. Här är Övertorneå (morfars stuga). Morfar bor här. Jag har gjort vattenverket.


XXXX: - Jag har gjort mitt tak. En fyrkant till mitt hus. Jag vill fortsätta i morgon.


John: - Det här är min soptunna och min brevlåda och min andra soptunna. Trappan, Tobbes rum och Jonnes rum.


Lova: - Jag gjorde dörren, taket. Det här är husdelen. Där är mitt rum, hundrummet och förrådet. Flagga, soptunnorna, vattentornet, sol och rullrån. Det är morfars fru Karin som gör rullrånen. Maria: - Jag älskar rullrån.
Reflektion:
Före jul pratade barnen om att de tyckte det var så roligt att jobba med lera. Vi pedagoger (Maria och Catrine) bestämde att vi skulle fortsätta att utmana barnen i detta. Barnen fick ta ner sina foton på sina hus och bygga husen i lera. En del av barnen byggde uppifrån och en del av barnen byggde 3D samt en blandning av dessa två. Det är en konst att få leran att hålla. Barnen byggde även andra platser i Öjebyn. Vattentornet, vattenverket och de pratade mycket om sina vägar. Elina pratade mycket om hur man far till sina släktingar samt byggde detta i lera. Före jul när barnen gjorde sina vägar i lera så upptäckte vi pedagoger att de byggde sin egen väg från Fagotten till sina hus. De verkade inte se något samband med att man kan vara flera barn som åker samma väg. Vi kommer att fortsätta med att jobba med matematikbegrepp och avstånd mellan barnens hus och andra byggnader i Öjebyn ex. vattenverket. Barnen berättade att det är lättare att se om man ex. vet var skolan är. Vi fortsätter att bygga våra hus samt andra platser i Öjebyn.








                                               


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar