måndag 31 januari 2011

Projekt yngsta gruppen

Projekt 27/1-2011
Efter vår reflektion från projektet i tisdags valde vi att gå vidare med
att prata om känslor med barnen detta för att barnen vid ett senare
tillfälle ska kunna besjäla stenarna vi jobbar med.
Vi började med att fråga barnen hur man känner sig när man är ledsen.
xxx: - Det kommer tårar, många gånger, jag slog pappa och jag blev
ledsen.


Noel: - Jag blir ledsen när jag inte får spela tv-spel.

Hur känner ni er när ni är rädda?
xxx: - Rädd för björnar.
Sebastian: - Spöken.
Sirine: - Jag är rädd för dinousarier. De finns i djungeln.
Hur känner ni er när ni är arga?

Hur känner ni er när ni är glad?
Isak: - Jag blir glad när jultomten kommer, med paket.

XxXx  skrattar och ler och visar oss hur man ser ut när man är glad.

REFLEKTION 27/1
Det vi märker är att barnen har betydligt svårare att förklara hur man
känner sig när man är glad det är lättare för dem att förklara när man
är arg och ledsen, vi funderar om detta beror på att vi vuxna oftare
benämner när barnen är ledsen, arg eller rädd inte så mycket om dom
kommer och är glada. Barnen kan på ett bra sätt förklara hur man
känner sig och ser ut när man är ledsen och arg de både berättar och
visar hur man kan se ut. Vid nästa tillfälle fortsätter vi prata känslor
och börjar benämna våra stenar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar